lørdag den 7. september 2013

Le Mans + Craft Market i Kampala


Craft Market
Jeg har været i New York, Paris og Beijing i tæt trafik. I Beijing kører de vildt og det er bare med at komme først. I Uganda er det på samme måde, bare meget vildere! De kører sindssygt og hurtigt, og jo større kørertøjet er, jo mere respekt gives der. Man kan sammenligne trafikken med et Le Mans løb. Trafikken er delt op i klasser. Der er de gående, cykler, boda boda’er  og biler (person- og lastbiler, samt busser). Når boda boda’erne skal overhæle, blinker de og dytter, og så trækker cyklisterne og de gående sig. Når de større kørertøjer skal overhæle, gør de det samme. De er ikke bange for at overhæle i sving eller hvis de kan se modkørende. Når de overhæler, trækker de ind i sidste sekund så man tænker; ”åh åh”. Med disse ord, kan jeg blot sige at trafikken i Kampala er et kaos! Det er fuldstændigt sindssygt. Vi så vores første lyskryds i Uganda, i Kampala. Jeg havde helt glemt at der ikke var lyskryds nogle steder. Man kan vente længe hvis man skal over en vej, for trafikken stopper aldrig. Så det er bare med at løbe når der er et lille hul.

Pontiano skulle købe nogle ting i Kampala, og vi havde planer om at tage på en lille udflugt dertil. Derudover havde jeg snakket med Pontiano om at købe en guitar til familien, så jeg kan lærer dem at spille. Han fortalte at man kunne købe en ”ok” guitar i Kampala. Så det var oplagt at tage af sted sammen. Det tager 3 timer i bil at køre til Kampala. Efter jeg havde købt en guitar, kørte Pontiano videre for at købe de ting han skulle købe og tog hjem samme dag. Vi andre overnattede på et hostel og tog hjem dagen efter. Vi brugte næstedagen på at tage på Craft Market. Det er en fantastisk marked, hvor der er en masse håndlavet håndværk. Der er så mange utrolige ting, at det ikke kan beskrives med ord. Det skal opleves! Vi brugte alle sammen mange penge der og vi kommer helt sikkert tilbage. Jeg købte en masse ting, bl.a. trommer! Jeg kom til at købe 5 afrikanske trommer i forskellige størrelse. Hvis ikke det er fordi de fylder meget, så havde jeg købt mange flere.

Da vi skulle hjem fra Kampala, skulle vi finde en minibus (taxi), som kørte til Masaka eller Bukunda. Det var lidt svært da de alle ser ens ud og der samtidig er over 100 samlet et sted. Det var som at gå rundt i en labyrint. Taxierne holder så tætte at man næsten ikke kan gå imellem dem. Og vi måtte gå rundt og spørge hvert enkelte chauffør. Men det var ikke den værste del. Da vi så havde fundet en taxi som kørte til Bukunda, skulle den selvfølgelig fyldes helt op, altså ikke bare én person på hvert sæde, men flere! Og efter en halvtime-trekvarter, blev den fyldt, men så skulle den også lige ud af labyrinten. Det var en ret specielt oplevelse, som vi nu kan grine af, men i momentet var det bestemt ikke sjovt.


Der er 1 taxi som kører til Masaka/Bukunda.......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.